Era problem och våra

• Barn svälter på andra sidan jorden, vi dör av överdoser av mat.

• Vi köper prylar hela tiden, barnen i Afrika fick ett foto på sin mamma och bar den i sin ficka varje dag.

• Vi klagar på att maten på skolan är äcklig, barnen i andra länder få betala för sin äckliga mat.

• Du har en dator, dom har paper.

• Du har toapapper och slänger tidningar, dom har tidningar. Som toapapper.

• Jag har en system kamera, önskade barnet som föddes utan öga kunde se igen.

• Du vill flytta framåt tiden, andra vill ha det helt tvärtom.

• Vi har fyllt våra skåp med kläder, andra har varken ett skåp eller ens kläder.

 

Det är så konstigt, vi lever på samma jord, samtidigt, ändå är allt så olikt!

Vi har det så himla bra här i Sverige, och i många andra länder med, men Sverige är ett av de få som ger oss så hög frihet, vi behöver aldrig oroas för pengar, SOC fixar allt åt dig, du får mer än vad andra får i sina länder, i andra länder så är det ditt problem och ingen annans. I andra länder får man varken plocka svamp eller bär i skogen, här har vi några få regler som vi inte ens kan följa, skada inget levande träd är en av dem.

 

Vi kan begå ett stort brott, vi dör inte, tvärtom, vi överlever med några få konsekvenser, vissa länder tar kål på dig direkt.

Barnen i Kenya, vet vi vad dom vill ha? En enda penna till varje elev, vad gör vi i våra klassrum? Vi kastar dem på varandra, tänk om vi kunde kasta en till någon vi inte känner?

 

Jag tycker synd om er, även fast att ni inte ens har internet där och kan ta del av det här.. Men en dag ska jag ge er något som ni behöver! Önskade att saker inte var så begränsat, önskade ni visste att det finns många som tänker på er, önskade att ingen var rik, och inte fattig heller! Det är synd, och ännu mer synd att jag inte kan göra mer än att säga synd.. vill liksom ta mig upp härifrån och springa med alla mina pennor till er, och paper, och mat allt som ni verkligen behövde! 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: